“De werkzaamheden passen perfect.
Onze medewerkers kunnen hier veel in betekenen.”

Pantar is gestart met het wassen van herbruikbare bekers voor bedrijven

Een samenwerking waar we trots op zijn en die officieel én met een taartje is bekrachtigd door de ondertekening van Chong Hu van CupXchange en Lex de Boer van Pantar.

Organisaties mogen vanaf januari 2024 geen wegwerpbekers meer gebruiken. Overstappen naar een alternatief heeft veel voeten in de aarde. Daarom biedt CupXchange met Pantar een oplossing voor organisaties in en rondom Amsterdam. Herbruikbare bekers worden gehaald en gebracht – én tussendoor gewassen bij Pantar, het sociaal ontwikkelbedrijf van Groot-Amsterdam.

Organisaties zoeken actief naar een alternatief voor wegwerpbeker

Bij veel organisaties worden op dit moment nog wegwerpbekers gebruikt, denk ook aan de papieren koffiebeker. Chong Hu van CupXchange “Het is voor veel organisaties niet makkelijk om zomaar over te gaan op servies. Dat betekent namelijk dat je allerlei facilitaire voorzieningen nodig hebt, denk aan inzamelplekken en vaatwassers. En dat je moet nadenken over waar je de verantwoordelijkheid belegt voor het inruimen en uitruimen bijvoorbeeld. Voor kleine organisaties is dit goed te doen, maar we merken dat grote organisaties met hun handen in het haar zitten.”

Koffiebekers-as-a-service

Samen met Pantar levert CupXchange een lokale, eerlijke én sociale oplossing voor die bedrijven. CupXchange brengt de koffiebekers. Na een kopje koffie of thee zet de gebruiker de beker terug in het inzamelmeubel. Vervolgens haalt CupXchange ze op en wisselt ze voor schone bekers. De gebruikte bekers worden naar Pantar gebracht. Daar worden de bekers zorgvuldig afgewassen en klaargemaakt voor de volgende wissel.

Team afwassers van Pantar voor de herbruikbare bekers
Chong Hu van CupXchange en Lex de Boer van Pantar

Duurzaam én sociaal ondernemen in Amsterdam

Duurzaam ondernemen heeft naast een ecologische ook een sociale impact. Binnen een beschutte werkomgeving met de juiste begeleiding leren Pantarmedewerkers vaardigheden als “klantcontact” bij het ophalen en afleveren van de bekers. Ook dragen zij verantwoordelijkheden zoals aan een planning houden. Samen zorgen we voor werkplezier én mogelijkheden om de stap naar de reguliere arbeidsmarkt te kunnen zetten.

De medewerkers van Pantar zijn er trots op om werkzaam te zijn in de wasstraat. Martijn van ’t Hek, manager werkbedrijf van Pantar: “De werkzaamheden passen perfect, ik weet zeker dat onze medewerkers hier veel in kunnen betekenen. Daarom hebben we de wasstraat voor koffiebekers zelf in huis gehaald. Ellen Bos, business developer bij Pantar: “Ik zou het fantastisch vinden als veel organisaties in en rondom Amsterdam ervoor kiezen om gebruik te maken van deze mooie, lokale én sociale oplossing.”

Eerlijk ondernemen

Chong Hu van CupXchange: “We vinden het belangrijk om écht een eerlijke oplossing te bieden. Daarom werken we samen met organisaties als Pantar. Daarnaast houden we rekening met de ligging van onze wasstraten, zodat we een goede dekking bieden maar de (zero-emissie) vervoersbewegingen beperken. We denken hiermee een heel mooi alternatief te kunnen bieden voor organisaties in en rondom Amsterdam.”

#waardeinwerk

Bekijk hier onze andere inspirerende #waardeinwerk verhalen.

  • Medewerker die technisch werk uitvoert

Technisch werk

Maak bij Gino niet de opmerking dat wie bij Pantar werkt weinig kan. Bij Tech vond Gino een rustige werkplek, zonder dat het saai is.