“Voor dit werk moet je snel kunnen schakelen”

Johan – meldkamer medewerker

Wat je Johan (64) ook vraagt over wat hij leuk vindt aan zijn werk als meldkamer medewerker bij Pantar, zijn standaardantwoord is: “Ach, alles heeft zijn charme.” En dat op nuchtere toon en met Amsterdamse tongval.

Johan is iemand die zich niet zo snel gek laat maken. En dat is verdraaid handig als je dagelijks met vier beeldschermen voor je neus zestig parkeerlocaties in de gaten houdt. Via de intercom helpt hij parkeerders als hun kaartjes het niet doen, slagbomen weigeren of toeristen vragen hoe ze op de P+R-locatie een ov-kaart kopen. “Ik leg één keer duidelijk uit hoe het werkt, zeg eventueel sorry dat het zo gelopen is en dan is het klaar. Ik maak er geen ja/nee-spelletje van.”

Arena-parkeergarage

Ooit was Johan stratenmaker, maar zijn rug liet het werk niet meer toe. Zo kwam hij bij Pantar. Eerst in de groenvoorziening en daarna in het parkeergaragebeheer. En dat werk had wel zijn charme, zoals hij het zelf graag zegt. “Met klanten omgaan, alles in het gareel houden en de garage schoonhouden.” En soms betekende dat een bekende Nederlander helpen die z’n auto kwijt was of zwaaien naar Ajax-spelers in de Arena-parkeergarage. “Maar dat ga je normaal vinden.” Last van vervelende klanten heeft hij eigenlijk nooit gehad. “Ik kon me goed in ze verplaatsen. Dan zag ik wat er was misgegaan, legde het uit en dat begrepen ze. Ik bleef altijd vriendelijk.”

Frank medewerker meldkamer aan het werk
Frank medewerker meldkamer

Keerpunt

Dat directe contact met een klant zelf in de parkeergarage mist hij nog wel eens. Want inmiddels zit hij alweer een paar jaar op de meldkamer van Parkeren en Fietsen van de gemeente Amsterdam. Pantars werkbedrijf Beheer, zorgt daar dat intercomverzoeken van parkeergarages 24/7 worden beantwoord. En bij technische problemen met slagbomen en parkeerautomaten rijden Pantarmedewerkers van het Mobiele Oproep Team langs om ze te verhelpen. Pantars is verantwoordelijk voor zo’n zestig parkeerlocaties door heel Amsterdam. Van grote parkeergarages en P+R-locaties tot aan bewonersgarages en fietsenstallingen.

In plaats van één parkeergarage heeft Johan er nu tientallen onder zijn hoede. En de klanten spreekt hij nu alleen nog via de intercom. “Je moet heel snel kunnen schakelen voor dit werk. Ik voel me hier de baas van mijn eigen bedrijf”, vertelt Johan. “Alles staat roodgloeiend, van telefoon tot intercom en weer terug. De dagen vliegen voorbij. ’s Avonds thuis op de bank hoor ik die telefoon gewoon nog gaan.”

Charme

Hij is niet persé trots op wat hij heeft bereikt in zijn werk. “Wat is trots? Ja, ik kwam hier binnen met een zwemdiploma en kijk hoeveel diploma’s ik nu heb”, zegt hij nuchter. “Ik heb gewoon altijd met veel plezier gewerkt. En het ook ontzettend getroffen met mijn collega’s.” Want of het nou de klanten van de parkeergarages zijn die hij weer op weg helpt. Of de collega’s met wie hij dagelijks de beeldschermen in de gaten houdt, voor Johan geldt: “Alles heeft zijn charme.”

Wil jij ook weer aan het werk? Bespreek het met jouw jobcoach bij de gemeente en meld je aan via instroom@pantar.nl

Pantar en parkeren

Pantars werkbedrijf Beheer is verantwoordelijk voor zo’n zestig parkeerlocaties door heel Amsterdam. Van grote parkeergarages en P+R-locaties tot aan bewonersgarages en fietsenstallingen.

Pantarmedewerkers beantwoorden vragen over parkeermogelijkheden, abonnementen of uitrijkaarten. En ze lossen problemen op met betaalautomaten en slagbomen. Dat doen ze op locatie, in een Mobiel Oproep Team of vanuit de gemeentelijke meldkamer.
Ook doen ze onderhoud en zorgen ze voor schone parkeerlocaties. In de gemeentelijke fietsenstallingen vertellen de fietscoaches waar bezoekers het beste hun fiets kunnen stallen.

Bij Beheer zijn veel mogelijkheden voor ontwikkeling en doorstroming naar een reguliere baan.
Hans van Ophuizen, werkcoördinator over werken bij Beheer:
“Ook al heb je langere tijd niet gewerkt of een beperking, bij Pantar krijg je de ruimte om het vak van beheerder te leren. Nieuwe medewerkers beginnen met twee maanden stageperiode waarin ze meelopen met een ervaren medewerker. Daarna krijg je een leertraject van zes maanden en leren we je alle kneepjes van het vak. Zodat je in staat bent om zelfstandig aan de slag te gaan in een parkeergarage. Met wat extra ervaring kun je doorstromen naar het Mobiele Team of als meldkamermedewerker.”

“Het is belangrijk dat je flexibel inzetbaar bent, want je werkt in wisselende diensten en soms ook ’s avonds of ‘s nachts. Je moet het leuk vinden om klanten te helpen en te woord te staan. Dus je spreekt goed Nederlands en een woordje Engels. Verder werk je graag zelfstandig en kun je een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanvragen.
Parkeren is op zich niet moeilijk. Mensen halen een kaartje, betalen en rijden weer weg. Maar het gaat erom of jij in staat bent met afwijkingen om te gaan: een kaartautomaat die niet werkt, een kapotte slagboom waarvoor je hulp moet inschakelen of als je ontdekt dat er lampen kapot zijn. Medewerkers die het technische stukje lastig vinden kunnen ook aan de slag als fietsenstallingbeheerder of fietscoach. Daar sta je vaak samen met een collega en zijn er minder technische vragen.”

“Lijkt het je leuk om het werk van parkeergarage of fietsenstallingbeheerder onder de knie te krijgen? Laat het weten, want enthousiaste mensen kunnen we altijd gebruiken.”

#waardeinwerk

Bekijk hier onze andere inspirerende #waardeinwerk verhalen.

  • Medewerker die technisch werk uitvoert

Technisch werk

Maak bij Gino niet de opmerking dat wie bij Pantar werkt weinig kan. Bij Tech vond Gino een rustige werkplek, zonder dat het saai is.