Coach Gaby

“We hebben geduld en kijken naar wat een medewerker nodig heeft.”

Denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen

Het werk van coaches bij Pantar: Interview met Maaike en Gaby

Overleg over een medewerker die vaak te laat komt en bij wie de werkbegeleider vastloopt. De evaluatie van een oriëntatiebaantraject waar iemand ontdekt welk werk het meest passend is. De intake van een nieuwe medewerker die het niet lukt om een baan op de reguliere arbeidsmarkt te vinden. Zo maar enkele afspraken in de agenda van Gaby Toeset en Maaike Verburgh, coaches bij sociaal ontwikkelbedrijf Pantar.

Hun belangrijkste taak? “Medewerkers op de meest passende werkplek krijgen én houden. Zodat ze werkervaring én werkplezier kunnen opdoen. Dat geldt voor instromers en ook voor wie al bij Pantar werkt”, aldus Maaike.

Elke medewerker heeft een eigen coach, die met ze meeloopt. De coaches denken mee over opleidingen en maken samen met de medewerkers persoonlijke ontwikkelplannen. Ze zijn samen met de werkbegeleider een vast aanspreekpunt voor de medewerkers en ook voor betrokken hulpverleners. Een soort spin in het web noemen ze zichzelf vaak ook wel.

Frisse én brede blik

“De kracht van ons werk zit in de samenwerking met een werkbegeleider”, vertelt Maaike. “Die samenwerking past bij de nieuwe opdeling van Pantar in een divisie ‘Werk’ en een divisie ‘Mens & Ontwikkeling’ per 1 oktober jongstleden. Wij kijken met een frisse blik naar de situatie en hebben niet te maken met de aansturing van nog veertig medewerkers, wat een werkbegeleider wel heeft. Daarnaast hebben we ook een brede blik.

Pantar is een groot bedrijf en wij zijn goed op de hoogte welke afdelingen bijvoorbeeld nog vacatures hebben. Bij een medewerker die bijvoorbeeld altijd te laat komt, overleggen we met de leidinggevende wat al is geprobeerd om de situatie te veranderen en waar behoefte aan is.” We hebben hetzelfde belang, maar de leidinggevende zit er vaak met een andere pet, vertelt Gaby. “Die heeft een duidelijke werkgeverstaak, iemand moet naar werk komen. Aan ons te achterhalen wat er precies speelt en welke aanpassingen nodig zijn zodat de medewerker op tijd verschijnt.”

Coach Maaike

Geduld

In de gereedschapskist van coaches zitten vooral gespreksvaardigheden. Motiverend, analyserend en een andere keer weer grenzen stellend. Gaby: “Bij ons vlieg je er niet meteen uit bij de eerste fout. We hebben geduld en kijken naar wat een medewerker nodig heeft. Maar we zijn ook een bedrijf en er zijn wel consequenties als iemand keer op keer niet naar werk komt.” Daarnaast verwijzen de coaches medewerkers naar trainingen, laten ze werkplekken arbotechnisch aanpassen of schakelen het Buurtteam in bij psychosociale problemen.

Trots

Des te mooier zijn de voorbeelden waar het wél lukt om iemand op een goede werkplek te krijgen. Maaike moet meteen denken aan een 17-jarige praktijkschool- stagiaire die heel timide binnenkwam en in het magazijn wilde werken. “Ik twijfelde of die plek passend zou zijn voor zo’n verlegen meisje. Maar we hebben het geprobeerd, goede afspraken gemaakt met de teamleider en haar gekoppeld aan een buddy. Binnen een jaar zag ik een heel ander meisje. Ze durft hardop te lachen en af en toe ook een grap te maken. Ik vind het moeilijk om te zeggen dat ik trots ben op mijn werk, want het resultaat wordt ook bepaald door de begeleiding van een teamleider. Maar dit voorbeeld raakt me wel.”

Gaby noemt het voorbeeld van een man die jarenlang van baan naar baan hopte, overal viel hij uiteindelijk toch uit. “Hij raakte in de stress als opdrachten onduidelijk waren of het liep spaak in de samenwerking. Toen hij bij Pantar aan de slag ging ontdekte we dat hij een arbeidsbeperking heeft. Nu zit hij hier op een beschut werk-contract en doet hij het heel goed. De beschutte werkplek geeft hem rust.” Gaby denkt dan ook dat Pantar best nog wat vaker ingezet kan worden door gemeentes. “Wij zijn goed in het bekijken wat iemand nodig heeft en het aanpassen van werk, hebben veel verschillende werkplekken en je kunt hier diploma’s halen.”

Mogelijkheden

De twee coaches denken vooral in mogelijkheden in plaats van beperkingen. “Je hebt de situatie waarin je zit niet voor het kiezen, maar wel de keuze hoe je ermee omgaat”, aldus Gaby. “Met die keuzes helpen we je bij Pantar.”

Maaike: “Heb je een arbeidsbeperking of moeite om een plek op de arbeidsmarkt te vinden? Dan zijn er nog steeds veel mogelijkheden en werkplekken om plezier en successen te ervaren en jezelf te ontwikkelen op wat voor vlak dan ook. Wij zorgen voor dat eerste opstapje met trainingen en werkervaring intern of bij externe bedrijven. Een mooie kans om te komen waar je wil komen op die arbeidsmarkt.

#waardeinwerk

Bekijk hier onze andere inspirerende #waardeinwerk verhalen.

  • Medewerker die technisch werk uitvoert

Technisch werk

Maak bij Gino niet de opmerking dat wie bij Pantar werkt weinig kan. Bij Tech vond Gino een rustige werkplek, zonder dat het saai is.