“Als je maar wilt, dan kan ik je alles leren, en kun je straks meer dan je ooit hebt gedaan.”

“Elke dag een complimentje”

Al weet je niet eens hoe je een mes moet vasthouden. Of ben je, zoals een bekende uitdrukking onder koks, in staat om zelfs een pan water te laten aanbranden. Erdogan van Eijsden, locatieverantwoordelijke catering bij Pantar, maakt het niet uit. “Als je maar wilt, dan kan ik je alles leren, en kun je straks meer dan je ooit hebt gedaan.”

Gebruiksaanwijzing

Erdogan werkte jarenlang als chefkok in restaurants en catering. Maar toen hij eenmaal een gezin had, ging het harde werken in de weekenden en avonden hem steeds meer opbreken. Hij had al ervaring met het begeleiden van probleemjongeren, dus toen hij de vacature bij Pantar zag was hij meteen enthousiast. “Een gewoon bedrijf met bijzondere medewerkers zeggen ze over Pantar. Nou ik kan je vertellen dat chefkoks ook behoorlijk bijzondere mensen met een gebruiksaanwijzing zijn!”

Perfectionistisch

Samen met zijn team zorgt hij voor een lekker ontbijt en verse lunches in de bedrijfskantine in het hoofdgebouw. “Alles moet vers zijn, voor mij geen pakjes.” Hij leert zijn medewerkers niet alleen groentes snijden, maar ook hoe je omgaat met klanten en wat een goede werkhouding is. En dat is soms best een uitdaging.

“Ik heb hier als perfectionistische chefkok geleerd om alle kleine stapjes te waarderen. Zoals bij de medewerker die van producten rechtleggen de stap naar soep scheppen maakte. Of bij de stagiaire die hier timide binnenkwam en nu enthousiast meedenkt over gerechten. Dan ben ik echt trots, dat maakt mijn werk mooi!”

Rijst

Over het uitstromen van zijn teamleden naar een reguliere werkplek is hij realistisch. “Een paar zullen dat kunnen, maar de meesten gaan het niet redden. De werkdruk in de horeca is hoog. Hier hebben we ook te maken met tijdsdruk, want het ontbijt en de lunch moeten wel op tijd klaar staan. Maar we zitten ruimer in het personeel. En bij ons mag je elke week een grote pan rijst laten aanbranden, bij een reguliere werkgever is het begrip dan snel weg”, zegt hij lachend.

Geduld en complimentjes

Eén van Erdogans teamleden is Glenn. Ooit begonnen in de Stopera als cateringmedewerker en nu voorman van vijf medewerkers. Zijn team is verantwoordelijk voor de koffieautomaten en het zalenbeheer. Zo’n anderhalf miljoen bekers koffie gaan er jaarlijks doorheen. Wat wel aangeeft hoe belangrijk het is dat ze elke dag netjes worden schoongemaakt en aangevuld.

Ook Glenn is ervan overtuigd dat als iemand echt wil, er veel mogelijk is. “Dan stop ik alle energie in een medewerker en mag hij of zij mij honderd keer hetzelfde vragen. Ik leg het geduldig opnieuw uit.”

Geduld lijkt het toverwoord, en zowel Erdogan en Glenn bezitten er genoeg van. “En complimenten geven”, zegt Glenn stellig. “Elke dag een complimentje, dan zie je meteen een grote glimlach!”

#waardeinwerk

Bekijk hier onze andere inspirerende #waardeinwerk verhalen.

Charlène – voorvrouw Groen (Werkbrigade)

“Is in het groen werken iets voor jou?”, vroeg de medewerker van de Dienst Werk & Inkomen. “Echt niet, daar heb ik helemaal geen ervaring mee”, was Charlènes eerste reactie. Ze kon toen niet bedenken hoe deze vraag haar leven totaal zou veranderen.

Sociale interesse kun je niet kopen

Na bijna 40 jaar teamleider te zijn geweest stopt Gerrit deze week met zijn werk bij Pantar. In die tijd heeft hij de organisatie zien veranderen van een sociale werkplaats naar een sociaal ontwikkelbedrijf.

Pantar en Groene bouwhekken: Mooie buurten en baankansen

Bouwplaatsen maken een buurt niet erg aantrekkelijk. Kale metalen hekken rondom machines en zand. Hoe anders is het achter Amsterdam CS. Waar 150 houten hekken met plantenbakken de bouwplaats langs het IJ opfleuren. Ze maken niet alleen de omgeving mooier. Maar zorgen ook dat Amsterdammers, voor wie het hebben van een baan niet vanzelfsprekend is, weer kansen krijgen.