Samen kansen creëren voor kwetsbare Amsterdammers
Het ingenieursbureau van de Gemeente Amsterdam publiceerde onlangs een e-zine over sociale impact in de bouw. Daarvoor werden ook drie collega’s van Pantar geïnterviewd. In dit interview vertelt Clemens Pasman, accountmanager Social Return bij Pantar over de meerwaarde van Pantar voor de stad.
Als sociale werkgever en opdrachtgever doet de gemeente Amsterdam geregeld een beroep op sociaal ontwikkelbedrijf Pantar. Samen brengen ze uitvoerende partners en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij elkaar. Bureau Social Return doet het voorwerk. Pantar zorgt voor de best passende match.
Uitvoerende partners moeten tijdens de uitvoering van opdrachten sociaal rendement creëren, bijvoorbeeld door arbeidsparticipatie te stimuleren van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
De gemeente Amsterdam heeft als ambitie om in iedere opdracht minimaal 5 procent sociaal rendement te realiseren. Dat voornemen geldt ook voor uitvoerende partners in het fysieke domein, zoals partners in de grond-, weg- en waterbouw, in de groenvoorziening en voor ingenieursbureaus. ‘Maar niet alle bedrijven in het fysieke domein weten hoe ze die social-returnverplichting zelf kunnen invullen. Daarom helpt Bureau Social Return uitvoerende partners daarbij’, zegt Keke Schipper, senior adviseur social return en sociaal inkopen bij Bureau Social Return.
Geen pasklare oplossingen
Hij legt uit hoe die hulp eruitziet: ‘Wij regelen geen pasklare oplossingen, zoals sommige uitvoerende partners verwachten. Uitvoerende partners moeten zelf aan de slag. Wij hebben een ondersteunende rol en denken actief mee over een passende invulling van de social-returnverplichting. Bij die invulling gaat het in de meeste gevallen om werk, maar het kan ook gaan om een bijdrage leveren aan het oplossen van een sociale opgave in de stad. Denk dan aan armoedebestrijding, sociale cohesie of goed onderwijs. Bedrijven kunnen daarnaast aan hun social-returnverplichting voldoen door sociaal in te kopen bij een Amsterdamse Sociale Firma.’
3.000 mensen aan het werk
Waar het gaat om kansen bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, werkt Bureau Social Return samen met sociaal ontwikkelbedrijf Pantar. Pantar is het grootste sociaal ontwikkelbedrijf in de regio Amsterdam, en gespecialiseerd in de begeleiding en ontwikkeling van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Pantar biedt werk en begeleiding aan ruim drieduizend medewerkers in de sectoren logistiek, groen, facilitair en industrie. ‘Onze medewerkers verrichten verschillende soorten werk’, vertelt Clemens Pasman, accountmanager bij Pantar. ‘Denk aan inpakwerk, beheer van fietsenstallingen en het verwijderen van graffiti in de stad. Voor uitvoerende partners van de gemeente Amsterdam beheren onze medewerkers momenteel onder meer de parkeergarage Mercatorplein.
Voorheen maakte Pantar deel uit van het gemeentelijke Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam, nu is ze een zelfstandige stichting. ‘Maar onze doelen komen nog steeds overeen’, zegt Clemens. ‘Iedereen moet kunnen meedoen en verdient een kans op werk. Daar maken wij ons samen hard voor.’
Keke: ‘Door de goede samenwerking met Pantar slagen wij er steeds vaker in om uitvoerende partners te koppelen aan Pantar. Daarbij kijken we in de breedte naar mogelijkheden. Een uitvoerende partner kan een Pantar-medewerker ook inzetten in de eigen bedrijfsvoering, zoals in het eigen bedrijfsrestaurant. Ook kan een uitvoerende partner een dienst of product afnemen bij Pantar, zoals schoonmaak- en groenwerkzaamheden of bijvoorbeeld een houten vergadertafel voor op kantoor.’
Appèl op maatschappelijk rol
Om tot een passende invulling van de social-returnverplichting te komen, gaat Bureau Social Return eerst zelf in gesprek met de uitvoerende partner. Keke: ‘Soms moeten we eerst nog werken aan een andere mindset. Wij doen een sterk beroep op de intrinsieke motivatie en de maatschappelijke rol van uitvoerende partners.