“Ik leerde bij Pantar echt contact te maken met medewerkers op de werkvloer.”

“Het verschil willen maken”

“Zelfs bij onze beste chauffeurs is er een reële kans dat ze het niet redden op de arbeidsmarkt, door de hoge werkdruk en de strakke manier van aansturen.”

Eric Tapper is afdelingshoofd Transport bij Pantar en verantwoordelijk voor tachtig chauffeurs. Elke dag brengen zij medewerkers naar werkplekken in de hele regio. Daarnaast vervoeren ze post, laboratoriummateriaal of gevonden voorwerpen voor organisaties zoals de Gemeente Amsterdam, GGD en het GVB.

Hij heeft niet de illusie dat alle medewerkers met een beperking of een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen doorstromen naar een reguliere werkgever. “Wij zitten op maximaal 80% van de werkdruk die je in een normaal bedrijf hebt. Een organisatie zoals Pantar blijft nodig voor een groep die deze stap niet kan maken en extra aandacht nodig heeft.”

Tijd

Hij ziet de voorbeelden dagelijks voorbij komen. “Ik had vandaag nog een lastig gesprek met een klant. Onze chauffeurs halen producten op voor deze klant en moeten dat invoeren in een app. We hebben het tien keer uitgelegd en toch gaat het nog steeds niet goed. Gelukkig hebben onze klanten veel begrip en werken ze graag met ons samen. Maar daar zit een spanningsveld. Uiteindelijk wil een klant toch dat het werk snel en goed wordt uitgevoerd, dat begrijp ik. Maar het kost hier nou eenmaal meer tijd.”

Echt contact

Dat merkte hij zelf ook toen hij net bij Pantar begon. “Ik zag mogelijkheden voor verbeteringen en maakte een lange lijst met projecten. Tot de operationeel directeur mij vroeg deze lijst terug te brengen tot twee projecten en die eerst goed te doen. Dat had ik in al die jaren bedrijfsleven nog nooit gehoord”, zegt hij lachend. “Ik leerde bij Pantar echt contact te maken met medewerkers op de werkvloer. Echt luisteren, doorvragen en mensen meenemen in veranderingen.”

Verschil maken

Jarenlang werkte hij als logistiek manager bij grote nationale en internationale bedrijven. “Ik vroeg me steeds vaker af wat ik toevoegde. Het ging over kosten drukken, omzet halen en mensen als nummer. Ik wilde met échte mensen gaan werken.” Bij Pantar werd hij meteen geraakt door de oprechtheid van medewerkers en management. “Mensen werken hier omdat ze het verschil willen maken.”

Trots

Met zijn ervaring uit de logistieke wereld maakt Eric het verschil door het gat naar de reguliere arbeidsmarkt kleiner te maken. “Onze ontwikkellijn Transport sluit steeds beter aan op de arbeidsmarkt. We geven onze chauffeurs rijvaardigheidstrainingen waarmee ze zich ontwikkelen in bijvoorbeeld zuinig en elektrisch rijden. Ook hebben we veel nieuwe klanten zoals advocatenkantoren en bedrijven uit de circulaire economie.”

Het meest trots is hij op de taxivergunning die Pantar sinds kort heeft. Daarmee mogen zijn chauffeurs ook medewerkers van externe bedrijven naar bijvoorbeeld vergaderingen gaan rijden. “Daar zullen ze blij mee zijn, dan zien ze hun kans om mooie stappen te maken.”

Blijer

Zelf heeft hij geen moment spijt gehad van zijn eigen stap uit het bedrijfsleven. “Als ik in mijn omgeving vertel waarom ik dit werk doe, merk ik steeds meer begrip. Er lijkt meer aandacht te zijn voor zorg, klimaat en bij jezelf blijven, in plaats van hebzucht. Mijn auto is nu een stuk kleiner dan die van de buurman, maar door dit werk ben ik een blijer mens geworden!”

#waardeinwerk

Bekijk hier onze andere inspirerende #waardeinwerk verhalen.

  • Medewerker die technisch werk uitvoert

Technisch werk

Maak bij Gino niet de opmerking dat wie bij Pantar werkt weinig kan. Bij Tech vond Gino een rustige werkplek, zonder dat het saai is.