“Ik leerde bij Pantar echt contact te maken met medewerkers op de werkvloer.”

“Het verschil willen maken”

“Zelfs bij onze beste chauffeurs is er een reële kans dat ze het niet redden op de arbeidsmarkt, door de hoge werkdruk en de strakke manier van aansturen.”

Eric Tapper is afdelingshoofd Transport bij Pantar en verantwoordelijk voor tachtig chauffeurs. Elke dag brengen zij medewerkers naar werkplekken in de hele regio. Daarnaast vervoeren ze post, laboratoriummateriaal of gevonden voorwerpen voor organisaties zoals de Gemeente Amsterdam, GGD en het GVB.

Hij heeft niet de illusie dat alle medewerkers met een beperking of een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen doorstromen naar een reguliere werkgever. “Wij zitten op maximaal 80% van de werkdruk die je in een normaal bedrijf hebt. Een organisatie zoals Pantar blijft nodig voor een groep die deze stap niet kan maken en extra aandacht nodig heeft.”

Tijd

Hij ziet de voorbeelden dagelijks voorbij komen. “Ik had vandaag nog een lastig gesprek met een klant. Onze chauffeurs halen producten op voor deze klant en moeten dat invoeren in een app. We hebben het tien keer uitgelegd en toch gaat het nog steeds niet goed. Gelukkig hebben onze klanten veel begrip en werken ze graag met ons samen. Maar daar zit een spanningsveld. Uiteindelijk wil een klant toch dat het werk snel en goed wordt uitgevoerd, dat begrijp ik. Maar het kost hier nou eenmaal meer tijd.”

Echt contact

Dat merkte hij zelf ook toen hij net bij Pantar begon. “Ik zag mogelijkheden voor verbeteringen en maakte een lange lijst met projecten. Tot de operationeel directeur mij vroeg deze lijst terug te brengen tot twee projecten en die eerst goed te doen. Dat had ik in al die jaren bedrijfsleven nog nooit gehoord”, zegt hij lachend. “Ik leerde bij Pantar echt contact te maken met medewerkers op de werkvloer. Echt luisteren, doorvragen en mensen meenemen in veranderingen.”

Verschil maken

Jarenlang werkte hij als logistiek manager bij grote nationale en internationale bedrijven. “Ik vroeg me steeds vaker af wat ik toevoegde. Het ging over kosten drukken, omzet halen en mensen als nummer. Ik wilde met échte mensen gaan werken.” Bij Pantar werd hij meteen geraakt door de oprechtheid van medewerkers en management. “Mensen werken hier omdat ze het verschil willen maken.”

Erik Tapper Transport Pantar

Trots

Met zijn ervaring uit de logistieke wereld maakt Eric het verschil door het gat naar de reguliere arbeidsmarkt kleiner te maken. “Onze ontwikkellijn Transport sluit steeds beter aan op de arbeidsmarkt. We geven onze chauffeurs rijvaardigheidstrainingen waarmee ze zich ontwikkelen in bijvoorbeeld zuinig en elektrisch rijden. Ook hebben we veel nieuwe klanten zoals advocatenkantoren en bedrijven uit de circulaire economie.”

Het meest trots is hij op de taxivergunning die Pantar sinds kort heeft. Daarmee mogen zijn chauffeurs ook medewerkers van externe bedrijven naar bijvoorbeeld vergaderingen gaan rijden. “Daar zullen ze blij mee zijn, dan zien ze hun kans om mooie stappen te maken.”

Blijer

Zelf heeft hij geen moment spijt gehad van zijn eigen stap uit het bedrijfsleven. “Als ik in mijn omgeving vertel waarom ik dit werk doe, merk ik steeds meer begrip. Er lijkt meer aandacht te zijn voor zorg, klimaat en bij jezelf blijven, in plaats van hebzucht. Mijn auto is nu een stuk kleiner dan die van de buurman, maar door dit werk ben ik een blijer mens geworden!”

#waardeinwerk

Bekijk hier onze andere inspirerende #waardeinwerk verhalen.

Charlène – voorvrouw Groen (Werkbrigade)

“Is in het groen werken iets voor jou?”, vroeg de medewerker van de Dienst Werk & Inkomen. “Echt niet, daar heb ik helemaal geen ervaring mee”, was Charlènes eerste reactie. Ze kon toen niet bedenken hoe deze vraag haar leven totaal zou veranderen.

Sociale interesse kun je niet kopen

Na bijna 40 jaar teamleider te zijn geweest stopt Gerrit deze week met zijn werk bij Pantar. In die tijd heeft hij de organisatie zien veranderen van een sociale werkplaats naar een sociaal ontwikkelbedrijf.

Pantar en Groene bouwhekken: Mooie buurten en baankansen

Bouwplaatsen maken een buurt niet erg aantrekkelijk. Kale metalen hekken rondom machines en zand. Hoe anders is het achter Amsterdam CS. Waar 150 houten hekken met plantenbakken de bouwplaats langs het IJ opfleuren. Ze maken niet alleen de omgeving mooier. Maar zorgen ook dat Amsterdammers, voor wie het hebben van een baan niet vanzelfsprekend is, weer kansen krijgen.