“Van Duijnen Koffie heeft dit stoere koffiemeubel meegenomen in het assortiment.”

Van Duijnen en Pantar: duurzaam en inclusief

Pantar stapte in 2020 over van koffieleverancier. Na een smaaktest waarbij de collega’s op de werkvloer hun voorkeur konden opgeven en na een zorgvuldige afweging van alle criteria viel de keus op Van Duijnen. Zij leveren koffieconcepten en verlenen ook horecadiensten, bij Pantar onderhoudt men de koeling bij catering bijvoorbeeld. Lilian Schalk is accountmanager bij Van Duijnen en vertelt over duurzaamheid en inclusiviteit.

Het gesprek vindt plaats op de dag dat een prachtig koffiemeubel van Van Duijnen bij Pantar op Kriekenoord in Diemen wordt geïnstalleerd. De koffiemeubels zitten in het assortiment van de koffieleverancier en worden jaarlijks tientallen keren verkocht. Het exemplaar dat Pantar ontving, is een geschenk als waardering voor de waardevolle samenwerking. Het mooie is dat het koffiemeubel is gemaakt bij Pantar en bij collega sociaal leer/werkbedrijf Tomin in Almere. Pantar doet de houtbewerking en Tomin de metaalbewerking.

Net even anders dan anders

Lilian: ‘Van Duijnen Koffie heeft dit stoere koffiemeubel meegenomen in het assortiment. Het gaat dus regelmatig mee in offertes en aanbiedingen naar klanten. Het ziet er niet alleen erg mooi uit, maar het verhaal erachter is minimaal net zo belangrijk. Wij vertellen dat het gemaakt is door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, het meubel is gemaakt van resthout. Als je voelt tijdens een aanbesteding dat bedrijven inclusiviteit hoog in het vaandel hebben staan, is dat goed om te noemen. Want we bieden een keuze, er zijn ook de standaard meubels die we aanbieden. Dit model oogt net even anders dan anders. Bij afvalservice Meerlanden in de Haarlemmermeer staan er zelfs twee met drie automaten erop.’

Geen glamour & glitter

De directeur van Van Duijnen, vertelt Lilian, is recht door zee, voor hem geen glamour & glitter – zijn leus is: de wereld beter achterlaten dan hoe we hem hebben gevonden. Het bedrijf hanteert drie aandachtspunten waarmee men de wereld wil verbeteren: Respect voor iedereen – Afval bestaat niet. En: C02-neutraal heel normaal. Zo rijdt men inmiddels elektrisch en worden alle koffies CO2-neutraal geproduceerd. Op Sumatra is een project waar aan de fauna wordt bijgedragen. Ook kleine dingen hebben impact: ‘In plaats van plastic roerstaafjes gebruiken we bamboe’.

Familiebedrijf

Van Duijnen is van oudsher een familiebedrijf en bestaat 80 jaar. Er werken zo’n 110 mensen. Social return on investment probeert men op alle niveaus te implementeren. Lilian: Onze Tea of Life is een biologische fair trade thee- geen nietjes in de verpakking, om recycling makkelijker te maken. Verder zit de duurzaamheid ook in gercertificeerdheid van de bonen & cacao. We hebben een doordachte mindset. We nemen de dozen mee als we iets hebben geïmplementeerd. Bij gerefurbished apparaten gebruiken we de oude dozen. We zoeken altijd naar de balans tussen een optimaal product en optimale Social Return on Investment.’

#waardeinwerk

Bekijk hier onze andere inspirerende #waardeinwerk verhalen.

Maggie en Pantar

Jarenlang lukte het Maggie niet om passend werk te vinden. Tot ze bij Pantar aan de slag ging. “Het voelde hier meteen als een warm thuis."